Aкадемски назив: Мастер комуниколог
Дужина трајања студија: 2 семестра/1 академска година
Обим студија: 60 ЕСПБ

 

ЦИЉЕВИ СТУДИЈСКОГ ПРОГРАМА

Мастер aкадемске студије комуникологије конципиране су као оригиналан приступ образовању будућих комуниколога ангажованим на јавномњенским процесима, мултимедијалним задацима, пословима портпарола или запосленим у одељењима за јавно комуницирање, истраживачима медија и сродним пословима. Основни циљ је оспособити кандидате да квалификовано и компетентно одговоре на нове, сложене и редефинисане захтеве комуниколошко-културолошких институција, установа и медија, ПР-агенција, служби за односе са јавношћу, истраживача јавности, примерено европском окружењу и процесима муњевитих друштвених промена.

Студијски програм је теоријско-стручни наставак основних студија на Филозофском факултету, Департману за новинарство, усмерен ка квалитетнијем разумевању и усавршавању бројних видова комуникационе праксе, у области политичког, културног, уметничког и јавног комуницирања. С обзиром да простори комуникологије заузимају широко поље човековог духа и креативности, различитим приступима и методама истраживања, студенти се едукују бројним формама стваралаштва, категоријама друштвених вредности и идеја. Стратешки се усавршавају академске вештине и богате креативне способности, тако да настаје лепеза сличних, такође, важних циљева:

  • да друштву у променама понуди актуелно теоријско знање о јавном комуницирању, медијима и односима с јавношћу;
  • да, спајајући традиционалне и савремене форме комуникације, употребом актуелних технолошких алатки и методолошких приступа, креира нове комуникационе моделе;
  • дубље и темељније разумевање новинарских појава и њихове друштвене повезаности, кроз изучавање комуникационих механизама који омогућавају функционисање друштва;
  • управљање журналистичким процесима у духу тржишног модела, са развијеним смислом креативног и критичког наступа, али и очувања идеја општег добра;
  • да, развијајући критичку вредносну мисао, понуди специфичну теоријску едукацију, усаглашену са доминантним европским и светским струјањима, примереним грађанском, мултикултуралном друштву;
  • управљање новинарским процесима и променама у локалном и националном окружењу, у духу савремених теоријско-методолошких знања;
  • комбиновање теорије и праксе, уз практичну оспособљеност критичке анализе проблема из области јавног комуницирања, медија и журнализма;
  • практична примена стечених теоријско-методолошких сазнања.

У савременом академском миљеу идентификовано је седам користи које мастер студије комуникологије доносе друштвеном окружењу: 1) стварање нових научних информација, 2) обука професионалних, дипломираних кадрова, 3) подршка новим научним мрежама и стимулација међусобне сарадње, 4) повећавање информационих капацитета за решавање проблема, 5) стварање нових медијских инструмената и апаратуре; 6) оснивање нових медијских фирми и, 7) ширење друштвеног знања. Циљ је и обезбеђивање техничког и научног образовања будућих креатора јавности, способних да идентификују, осмисле, реконструипу, промовишу и развију сваку идеју у различитим друштвеним дисциплинама и конкретно је примене на савременом тржишту.

Посебан циљ је интензивније повезивање факултета са масмедијским предузећима, ПР-агенцијама, професионалним удружењима и сличним институцијама. Потреба да овако профилисани кадрови, поред вештина и уже стручних знања из различитих, специјализованих области, овладају знањима из дисциплина управљања информацијама, комуниколошким пројектима, и слично, намећу потребу да се факултет ближе повеже са сличним образовним установама у земљи и иностранству. Стварањем мреже академске заједнице развијаће се и богатити обим и квалитет знања, размена студената и професора, мобилност људи и идеја, што је универзални циљ којем се тежи.

 

ИСХОД ПРОЦЕСА УЧЕЊА

Савладавањем студијског програма студент стиче опште и предметно-специфичне способности које су у функцији квалитетног обављања стручне, научне и уметничке делатности.

Опште способности

  • очигледно и креативно испољавање комуниколошких знања и вештина у реалним ситуацијама;
  • проблемско-теоријско размишљање, способност критичке анализе информација и коришћења медијских ресурса;
  • способност ефикасног рада у групи (као лидер или као члан);
  • овладавање методама, поступцима и процесима истраживања у друштвено-хуманистичким наукама;
  • свесност и способност суочавања са естетским и етичким дилемама и њихово решавање;
  • писано и усмено излагање о проблемима и анализама, примерено академском нивоу и концепту студија;
  • способност рада у сложеним, непредвидивим, често специјализованим контекстима.

Предметно-специфичне способности:

  • идентификовање и дефинисање теоријских проблема и појмова, те њихово позиционирање у оквирима савремене комуниколошке теорије и праксе;
  • ауторитативно учешће у академској и професионалној комуникацији,  
  • способност извештавања о резултатима рада, независно и компетентно обликовање информација;
  • аутономија у употреби теоријских спознаја: способност показивања иницијативе и личне одговорности, повезивања знања и вештина;
  • способност преговарања и решавања конфликтних ситуација;
  • овладавање процесима самоевалуације;
  • изградња естетских и етичких вредности, шримерених мултикултурном окружењу;
  • компетентно коришћење савремене информационе технологије и квалитета нових медија.

Опис исхода учења: разумевање процеса у области комуниколошких наука, идентификовање, креирање и примена оперативних циљева медијских установа или ПР агенција и служби, у свим условима савременог пословања. Посебно се развијају знања, уверења, идеје и ставови истраживачког приступа, анализе и синтезе стечених знања, као и вештина креирања и преношења информација, уз мотивисање на ширење интелектуалног развоја и жељу за даљим усавршавањем. Дипломирани студенти биће теоријски едуковани и стручно обучени за практична и научна истраживања, развијајући квалитетне предуслове за почетак докторских студија.

 

Услови за упис на студијски програм

Кандидат, приликом уписа на Мастер академске студије комуникологије може остварити до 60 бодова:

  1. Успех на основним академским студијама: највише 40 бодова,
  2. Усаглашеност програма основних академским студија које је кандидат завршио и програма Мастер академских студија комуникологије: највише 5 бодова,
  3. Афирмационо писмо*, као саставни део пријаве за упис: највише 5 бодова и
  4. Интервју пред трочланом комисијом Департмана за комуникологију и новинарство Филозофског факултета Универзитета у Нишу: највише 10 бодова.

УПУТСТВО КАНДИДАТИМА ЗА ПИСАЊЕ АФИРМАЦИОНОГ ПИСМА

Функција афирмационог, односно мотивационог писма је да укаже на спремност и степен мотивисаности кандидата за одабрани студијски програм. У принципу су  форма, структура, садржај и обим слободни, с тим да се препоручује да дужина писма не би требало да прелази две стране А4 формата, уз уобичајене параметре прелома текста и стандардну величину фонта.

Могуће одреднице:

  • Мотивисаност и разлози уписа на Мастер академске студије комуникологије;
  • Визија сопственог академског усавршавања и професионалне каријере;
  • Усклађеност програма студија са каријерним циљевима и визијом развоја;
  • Квалификације које су повезане са студијским програмом;
  • Стечена формална знања (институционализовани видови образовања);
  • Стечена знања и вештине, посредством неформалних видова образовања;
  • Информално образовање у ужем или ширем опсегу програма студија;
  • Практична, односно радна искуства, волонтирање или учешће на пројектима.

Функционалним повезивањем претходних навода, могућно је исказати спремност и мотивацију за предметни студијски програм.

Пожељно је и проучити план и програм акредитованих Мастер академских студија комуникологије који је доступан на сајту Филозофског факултета у Нишу.

Предложена анализа, у афирмационом, односно мотивационом писму, као исход може имати и закључак о мотивисаности, као што може комисији прецизније указати и на реални степен образованости, функционалне односно медијске писмености и инвентивности кандидаткиње/кандидата.